Inhoudsopgave |
Aangezien mijn benzinemeter al sinds de aanschaf van de auto te weinig aangaf bij een volle tank, besloot ik mijn meter eens te checken op de werking. Het leek er namelijk op dat de naald bleef steken vlak voor de F van Full. Op internet vond ik meerdere instructies waarbij vermeld werd dat je met een 6 volt batterij heel even de beide polen aan kon sluiten om te kijken of de meter uit wil slaan. Telkens stond er ook bij dat dit slechts kort mocht en dat de meter eigenlijk op 5 volt werkt. 5 volt? 5 volt? De auto is toch 12 volt, dus hoe dan?! Het blijkt dat er, recht achter de clock in het dashboard een "regulator" zit. Deze regulator maakt dus daadwerkelijk van 12 volt ongeveer 5 volt. Dit is dus "ongeveer" 5 volt omdat het op een mechanische manier gebeurt. Ik bedacht me al, dat wanneer deze regulator stuk zou zijn, ik 'm zou vervangen door een USB lader. Tijdens mijn zoektocht naar de werking van deze regulator stuitte ik op een artikel op het forum van de Vintage Thunderbird Club waarin niet alleen uitgelegd wordt hoe het werkt, maar ook hoe je 'm kunt vervangen met behoud van de "look". ![]() Buitenkant ![]() Verbrande binnenkant ![]() Vervangen binnenkant Metend aan mijn eigen regulator bleek deze echter perfect 5 volt te leveren. Als ik dit voltage rechtstreeks op de benzinemeter aansluit, schiet deze dan ook perfect naar F. Er moest dus iets anders aan de hand zijn. Achterin de kofferbak, onder de bekleding zit linksvoor een dekseltje dat middels een schroefje dichtgehouden wordt. Als je dit deksel oplicht kijk je bovenop de benzinesensor. De draad die hierop aangesloten zit heeft in mijn geval, veel van zijn originaliteit verloren. Wat eigenlijk zoveel wil zeggen als: is gewoon rot. Maar metend over de hele draad bleek de weerstand van de draad nagenoeg nul te zijn. Dit was het dus ook niet. Dan blijft alleen de sensor zelf over. Met enig gemorrel kreeg ik de ring waarmee de sensor vastgeschroefd zit losgedraaid, en de sensor uit de tank gelicht. Op het eerste gezicht lijkt hij wel als nieuw. Ook metend over de polen en de flotter bewegend bleek dit allemaal goed te functioneren. Na wat gepuzzel en uitproberen ben ik tot de conclusie gekomen dat de sensor gewoon wat verschoven was ten opzichte van het weerstandsdraad. Door de sensor voorzichtig in de bankschroef te zetten, het moertje los te draaien en de vlotter een paar graden te verdraaien is het euvel nu gefikst. Full is full en empty is empty. Werkt een stuk prettiger.😉 |
Inhoudsopgave |