Inhoudsopgave |
Toen ik mijn TB kocht was de stuurbekrachtiging één groot "bloedbad". De rode olie droop overal uit. Gelukkig is de werking van deze apparaten niet heel ingewikkeld, dus met een simpel revisiekitje was dat probleem snel en volledig opgelost. De laatste tijd vond ik echter weer regelmatig plasjes rode vloeistof in de lekbak onder de TB. Overduidelijk ATF-F. Met de ervaring die ik had controleerde ik meteen de stuurbekrachtiging onder de auto... Die was echter redelijk droog. De slangen omhoog richting pomp bleken echter zeiknat. Voelend onder de "pan" met vloeistof bleek ook daar een flinke hoeveelheid olie onder te hangen. Via vrienden kreeg ik te horen dat ik een beetje reseal oil-stop leak erin kon gooien en dat dat het op zou lossen... Echnie! 😞 Dan toch maar kijken of ik 'm zelf kan reviseren. Immers, zonder stuurbekrachtiging rijdt de TB ook, dus als ik 't verknal... Aangezien ik nog meer TB specifieke onderdelen nodig had, besloot ik het wat duurdere revisiekitje van Larry's (https://www.larrystbird.com/product/power-steering-pump-rebuild-kit-5557/ $21.60) mee te laten komen. Ik koop normaal gesproken regelmatig spullen bij RockAuto want die zijn véél goedkoper, maar dan moet je wel zelf goed opletten om de juiste spullen te bestellen want ze hebben geen specifieke kitjes. Dus, dacht Ik, als het bij Larry vandaan komt, zal het wel goed zijn. Toen de spullen echter na bijna 4 weken binnen waren, bleek het te bestaan uit een paar rubbers en een filter en zat er géén nieuw kogellager bij. Dan zal dat lager geen probleem zijn en gaan die zeker eeuwig mee?! Om te beginnen heb ik het reservoir leeg laten lopen. Daarna lag de unit er, na een paar bouten los te draaien, volledig uit. ![]() Ook het deksel en het filter vormden geen probleem. Ook de poelie kon er zonder trekker af. Wat ik toen in m'n handen had zag er zo uit: ![]() En nu? Nu de as inclusief kogellager zien te bevrijden uit de behuizing. Tot mijn verbazing bleek er niet veel meer nodig dan een ferme ruk aan de as om de hele boel eruit te krijgen. Ook bleek het lager verdacht makkelijk van de as te komen. Helaas bleek ook dat het lager er toch beroerd aan toe was. En dat lager had dus ik niet bij het kitje gekregen. Ik had geen zin om nog eens 4 weken te wachten op een shipment uit de US, maar hoe kom ik snel (liefst nu) aan het juiste lager?! Ik besloot maar weer eens alle kennissen en goeroes te bellen (die moeten inmiddels ook knap gek van me worden! ;-). Aangezien ik vaker "misbruik" maak van ons lokale garagebedrijf, waar wij ook onze VW T3 en Volvo S60 in onderhoud hebben, belde ik Niels van Vakgarage de Bilt als eerste. "Niels, moet je horen, ik heb met spoed een kogellager nodig. Het is nu 4 uur en waar red ik dat nog vandaag?". "Moet je naar AMC Zeist" was het resolute antwoord. Hmm. Ik ken die club wel en erg aardig en behulpzaam zijn ze er meestal niet.. Bovendien zijn ze ook nog eens rete-duur.. Maar ik moet wat. Eerst maar bellen en ik werd aan de telefoon (toch) door een blije figuur te woord gestaan aan wie ik de met de schuifmaat gemeten maten doorgaf, met de vraag of ze die per ongeluk hebben?! Tuurlijk, is een standaardmaat, (in de TB?!?!) hoeveel moet je er hebben? Laat ik nog even voor de zekerheid kijken in het magazijn. Ja hoor, klonk het een weinig later, ik heb 'm! Gauw in de auto gesprongen en 't corpus delicti opgepikt. Was inderdaad 2 keer zo duur als online, maar ik kon ten minste verder! ![]() Zoals te zien op de foto zitten er aardig wat groeven in de as en dat is vreemd. Speurend naar een oorzaak, vond ik wat kleine ijzerdeeltjes in de afgetapte olie. Géén idee waarvandaan die komen, maar ze zijn er nu in ieder geval uit en het hele huis is nu wel schoon. Ik durf 'm wel weer in elkaar te zetten. Gelukkig bleek het nieuwe lager niet zo makkelijk er op te gaan, als het oude lager eraf ging. Met een lijmklem en een goed passende dop van een dopsleutel set heb ik 'm er eenvoudig op kunnen persen. Met een andere dop en een hamertje heb ik daarna voorzichtig de seal, waar het allemaal om begonnen was, weer op zijn plek getikt. ![]() Hoewel het reservoir eigenlijk zilverkleurig moet zijn, was de mijne al zwart gespoten. Voor ik de boel weer in elkaar heb gezet heb ik 'm eerst even een likje nieuwe verf gegeven. Het oog wil ook wat. Bij de revisiekit zat wel een nieuw filter. Het oude filter was duidelijk geen originele en zat er al een beetje raar in gefrot. Om de nieuwe er in te zetten, las ik dat de veer die vast om de schroef door het deksel zit... uuuh... vast aan de schroef?! Dat was bij mij dus helemaal niet. Bij het loshalen was alles in onderdelen naar buiten gekomen. Hoe hoort dat dan te zitten? De manual bracht uitkomst: ![]() Het onderdeeltje (rood omcirkeld), dat dus niet genoemd wordt, zorgt ervoor dat de "Spring Seat" op z'n plek blijft en de veer daarmee dus ook! Zoekend naar een beter plaatje op internet kwam ik er dus achter dat dat de metalen deeltjes waren die ik in de olie had gevonden en die dus voor de beschadigingen op de as hadden gezorgd. De ouderdom en druk van de veer was het borgplaatje teveel geworden. Met een samengeknepen veerring heb ik een nieuwe borging gemaakt zodat de veer weer op zijn plek bleef. Nadat ik de boel weer in elkaar had gezet en onder de motorkap had bevestigd, kon ik de nieuwe V-snaar plaatsen. Toen ik de TB kocht was geen van beide V-snaren een originele en ik kon er niet echt achter komen welke ik moest hebben. De ene was te lang omdat ie dieper in de groef van de poelies viel en de ander was te kort, etc. Bij de bestelling van Larry had ik die daarom ook mee laten komen. Het blijkt dus een 13X1040La te zijn... Die zul je in Nederland ook wel kunnen krijgen, denk ik ;-) ![]() Alle slangen weer op z'n plek en de zaak weer gevuld. Daarna de motor gestart en, met de krik onder het chassis en de voorwielen omhoog, het stuur een aantal keer van volledig links, naar volledig rechts gedraaid om alle lucht uit de leidingen te krijgen. Een laatste check en vooralsnog geen druppel olie meer te zien! Tijdens de proefrit meende ik dat het sturen fijner ging. Mijn Thunderbird had altijd erg licht gestuurd en ik wist niet beter of het zou zo horen. Nu voelde het écht veel beter. Omdat "de wens de vader van de gedachte" kan zijn heb ik ook mijn vrouw gevraagd een stukje te rijden. De conclusie is: hij stuurt echt fijner! Blijkbaar zorgt een lekkage in het systeem voor ander stuurgedrag. Goed om te weten! ![]() |
Inhoudsopgave |