Dag 9 (30 aug): Carla Bayle.
Edgar is meteen onder de motorkap gedoken om het eventuele euvel op te zoeken. Er zat een draad
van de bobine klem tussen het deksel, dat kan een deel van het probleem zijn.
Besloten een testronde te rijden met Alwies, vlak voor we zouden vertrekken
naar la Ferme om daar te lunchen met Juup, Jan en Ank.
Maar halverwege de testronde 2 harde knallen en alles uit. Binnen 1 minuut stond er een Fransman bij die wel verstand had
van auto's en dacht dat t de bobine was. Er kwam nog een tweede bij, type Hekking die het verkeer wel even regelde.
De eerste man woonde vlakbij en wilde de auto wel even zijn erf op slepen. Daar stonden nog meer oude auto's en
trucks, en heel oude benzinepompen.
De auto mocht daar zolang blijven staan, zodat wij toch onze lunchafspraak konden halen. Wij hebben schone kleren meegenomen
en de mannen daar opgepikt. Heerlijk geluncht bij La Ferme. Na terugkomst weer naar het erf van de aardige man, na overleg met Nederland (Gerard).
Diagnose: ofwel de elektronische ontsteking doorgefikt (door warmte) ofwel de bobine stuk. Na meting bleek het de elektronische ontsteking.
Teruggebouwd naar originele staat en toen deed alles het weer, Edgar zeer opgelucht. Aleen de accu was leeggeraakt door de vele startpogingen,
dus startkabels boden uitkomst. Daarna nog even de auto geshowed bij Joop en Nel.
Bij het wegrijden bleek de accu echter niet genoeg opgeladen om te
starten. Joop zet snel zijn auto ernaast en we kunnen de TB verplaatsen naar
ons huis. Meteen gevraagd of Joop een acculader heeft. 6, 12 of 24 volt?
was de wedervraag. Als Joop t niet heeft...
Dag 10 (31 aug): Carla Bayle.
Eerst naar de markt in Montbrun voor knoflookstrengen en het bekijken
van de zonderlinge types daar. Daarna een rustdag in en om het huis en zwembad.
'S avonds lekker magret de canard op de barbeque.
Dag 11 (1 sept): Carla Bayle.
Tochtje in de omgeving in de oude Diva van moeders, boodschappen gedaan.
Alwies en Edgar zijn eerst langs de plaatselijke monteur geweest om te laten
kijken naar lekkage van de benzinetank. Maar hij werkt alleen en de
plaatselijke garages zijn met vakantie dus hij heeft weinig tijd; of ze later
terug willen komen. Maar na 3 vergeefse pogingen geven ze het op. Daarna hebben
ze de Thunderbird helemaal gepoetst.
In de middag bij Juup en Jan langsgeweest om de auto te laten zien, die wel in de smaak viel
daar. Edgar en Jan hebben een tochtje gemaakt. Verder huis, tuin en zwembad, en
BBQ met kip.
Dag 12 (2 sept): Carla Bayle.
In de ochtend vertrokken naar Saint Liziers, een oud bisdom met
cathedraal en bischopspaleis. In het Bisschopspaleis is naast een museum ook
een heel goed restaurant gevestigd, le carre de l'ange, waar we op het terras
lunchen.
Prachtig weer, mooi uitzicht en heerlijk eten. Terug gewandeld door schilderachtig dorpje. De
middag bij het zwembad doorgebracht.
Dag 13: (3 sept) Carla Bayle.
weer een heerlijke dag, huis, tuin, zwembad en werk. 'S avonds BBQ met varkenshaas
gemengde stokken en pasta.
Dag 14: (4 sept) Carla Bayle.
weer een mooie dag, iets meer bewolkt. Heerlijk geluncht bij de Perisse. 'S avonds kwam
de vriend van Joop en Nel langs (zij passen op het huis van Joop en Nel die op
vakantie zijn naar Italie) met een bezorgde uitdrukking op zijn gezicht. Er zat
een wespennest in de grond, aan de rand van het grasveld, of wij wisten hoe we
dat aan moesten pakken. Alwies zei meteen: ja hoor, dat weten we, we komen je
zometeen helpen. We moeten wachten tot zonsondergang, als alle wespen terug in
het nest zijn en dan gaan we spuiten met gif. Ik had er nog niet eerder mee te
maken gehad maar deed net of ik er ook verstand van had. De man was opgelucht
dat er hulp in aantocht was. Wij dosten ons voor de zekerheid wel even uit in
lange broek en lange mouwen, met mondkappen en handschoenen en gewapend met
spuitbuis togen we naar het huis van Joop en Nel. Daar was nog flinke
wespenactiviteit (het leek schiphol wel, in en uitvliegen met 4-5 tegelijk) en
we hebben gewacht tot na zonsondergang. Eerst kijken of er nog een andere
uitgang was maar dat leek er niet op. Dus 1-2-3 en spuiten met 2 bussen
tegelijk.
Ik stond wel op
scherp om weg te sprinten en evt in het zwembad te plonsen. Maar dat bleek niet
nodig, het gif was sterk genoeg om de wespen die probeerden weg te komen snel
te verlammen. Maar in het nest onder de grond ontstond paniek, met een
onheilspellend gegons als gevolg. Dat gegons was angstaanjagend luid, waardoor
duidelijk werd hoe groot het nest was. We dachten dat het spuiten niet afdoende
zou zijn, maar toen we de volgende dag terugkwamen om te kijken bleek toch dat
het nest verlaten was. Een succesvolle actie dus, tot grote opluchting van de
tijdelijke bewoners van het huis van Joop en Nel.
Dag 15: (5 sept) laatste dag in Carla Bayle.
Vandaag staat een ritje in de Thunderbird met Lientje op het programma, en 's middags
langs het park in Daumazan om de Zijpen te begroeten, maar die plannen zijn
niet uitgevoerd. Want na 1x goed starten sloeg hij af en wilde niet meer
starten. Zou het dan toch de bobine zijn?
Na overleg met nederland (Gerard) en metingen
hebben we de bobine eruit gehaald om die te laten doormeten. Inmiddels is het
12 uur, en is iedere fransman aan het lunchen tot 14 uur. Dus besluiten wij ook
te lunchen en daarna af te reizen naar Pamiers, naar het adresje dat we eerder
van de aardige fransman hebben gekregen bij wie we op het erf hebben gestaan
een paar dagen geleden. Het blijkt al snel dat geen enkele garage in staat is
om een bobine door te meten, dus willen we een nieuwe aanschaffen. Die is
alleen helaas morgenochtend vanaf 10 uur pas beschikbaar. We besluiten ook nog
langs een paar garages in Pamiers te gaan, daar krijgen we een veelbelovend
adresje van een auto-electricien in Foix die waarschijnlijk wel de bobine door
kan meten. Maar in Foix aangekomen blijkt hij op vakantie t/m 6
september....bij terugkomst in Carla Bayle gaan Alwies en Edgar nog even langs
bij de plaatselijke monteur. Daar krijgen ze een adresje in Pailhes, vlakbij en
daar is wel een bobine op voorraad (top de la top: 90 euro)! Na inbouwen start
de motor 1 x maar valt meteen weer uit en wil daarna niet meer lopen. Dus zoals
een paar dagen geleden al een fransman zei: non, c'est pas le bobine...We
mochten 'm terugbrengen als het niet werkte, en zijn na het eten nog
langsgeweest om te zeggen dat we desespere zijn en het niet meer weten, en of
de monteur alstublieft langs kan komen. Hij was zelf nog bij een klant, dus
zijn echtgenote beloofde dat hij vanavond nog zou bellen of het de volgende dag
kon. Hij belde inderdaad, en kon de volgende ochtend om 10 uur langskomen.