Dag 9 (30 aug): Carla Bayle.

Edgar is meteen onder de motorkap gedoken om het eventuele euvel op te zoeken. Er zat een draad van de bobine klem tussen het deksel, dat kan een deel van het probleem zijn. Besloten een testronde te rijden met Alwies, vlak voor we zouden vertrekken naar la Ferme om daar te lunchen met Juup, Jan en Ank.



Maar halverwege de testronde 2 harde knallen en alles uit. Binnen 1 minuut stond er een Fransman bij die wel verstand had van auto's en dacht dat t de bobine was. Er kwam nog een tweede bij, type Hekking die het verkeer wel even regelde. De eerste man woonde vlakbij en wilde de auto wel even zijn erf op slepen. Daar stonden nog meer oude auto's en trucks, en heel oude benzinepompen.



De auto mocht daar zolang blijven staan, zodat wij toch onze lunchafspraak konden halen. Wij hebben schone kleren meegenomen en de mannen daar opgepikt. Heerlijk geluncht bij La Ferme. Na terugkomst weer naar het erf van de aardige man, na overleg met Nederland (Gerard). Diagnose: ofwel de elektronische ontsteking doorgefikt (door warmte) ofwel de bobine stuk. Na meting bleek het de elektronische ontsteking. Teruggebouwd naar originele staat en toen deed alles het weer, Edgar zeer opgelucht. Aleen de accu was leeggeraakt door de vele startpogingen, dus startkabels boden uitkomst. Daarna nog even de auto geshowed bij Joop en Nel.



Bij het wegrijden bleek de accu echter niet genoeg opgeladen om te starten. Joop zet snel zijn auto ernaast en we kunnen de TB verplaatsen naar “ons” huis. Meteen gevraagd of Joop een acculader heeft. “6, 12 of 24 volt?” was de wedervraag. Als Joop ’t niet heeft...

Dag 10 (31 aug): Carla Bayle.

Eerst naar de markt in Montbrun voor knoflookstrengen en het bekijken van de zonderlinge types daar. Daarna een rustdag in en om het huis en zwembad. 'S avonds lekker magret de canard op de barbeque.



Dag 11 (1 sept): Carla Bayle.

Tochtje in de omgeving in de oude Diva van moeders, boodschappen gedaan. Alwies en Edgar zijn eerst langs de plaatselijke monteur geweest om te laten kijken naar lekkage van de benzinetank. Maar hij werkt alleen en de plaatselijke garages zijn met vakantie dus hij heeft weinig tijd; of ze later terug willen komen. Maar na 3 vergeefse pogingen geven ze het op. Daarna hebben ze de Thunderbird helemaal gepoetst.



In de middag bij Juup en Jan langsgeweest om de auto te laten zien, die wel in de smaak viel daar. Edgar en Jan hebben een tochtje gemaakt. Verder huis, tuin en zwembad, en BBQ met kip.

Dag 12 (2 sept): Carla Bayle.

In de ochtend vertrokken naar Saint Liziers, een oud bisdom met cathedraal en bischopspaleis. In het Bisschopspaleis is naast een museum ook een heel goed restaurant gevestigd, le carre de l'ange, waar we op het terras lunchen.



Prachtig weer, mooi uitzicht en heerlijk eten. Terug gewandeld door schilderachtig dorpje. De middag bij het zwembad doorgebracht.

Dag 13: (3 sept) Carla Bayle.

weer een heerlijke dag, huis, tuin, zwembad en werk. 'S avonds BBQ met varkenshaas gemengde stokken en pasta.



Dag 14: (4 sept) Carla Bayle.

weer een mooie dag, iets meer bewolkt. Heerlijk geluncht bij de Perisse. 'S avonds kwam de vriend van Joop en Nel langs (zij passen op het huis van Joop en Nel die op vakantie zijn naar Italie) met een bezorgde uitdrukking op zijn gezicht. Er zat een wespennest in de grond, aan de rand van het grasveld, of wij wisten hoe we dat aan moesten pakken. Alwies zei meteen: ja hoor, dat weten we, we komen je zometeen helpen. We moeten wachten tot zonsondergang, als alle wespen terug in het nest zijn en dan gaan we spuiten met gif. Ik had er nog niet eerder mee te maken gehad maar deed net of ik er ook verstand van had. De man was opgelucht dat er hulp in aantocht was. Wij dosten ons voor de zekerheid wel even uit in lange broek en lange mouwen, met mondkappen en handschoenen en gewapend met spuitbuis togen we naar het huis van Joop en Nel. Daar was nog flinke wespenactiviteit (het leek schiphol wel, in en uitvliegen met 4-5 tegelijk) en we hebben gewacht tot na zonsondergang. Eerst kijken of er nog een andere uitgang was maar dat leek er niet op. Dus 1-2-3 en spuiten met 2 bussen tegelijk.



Ik stond wel op scherp om weg te sprinten en evt in het zwembad te plonsen. Maar dat bleek niet nodig, het gif was sterk genoeg om de wespen die probeerden weg te komen snel te verlammen. Maar in het nest onder de grond ontstond paniek, met een onheilspellend gegons als gevolg. Dat gegons was angstaanjagend luid, waardoor duidelijk werd hoe groot het nest was. We dachten dat het spuiten niet afdoende zou zijn, maar toen we de volgende dag terugkwamen om te kijken bleek toch dat het nest verlaten was. Een succesvolle actie dus, tot grote opluchting van de tijdelijke bewoners van het huis van Joop en Nel.

Dag 15: (5 sept) laatste dag in Carla Bayle.

Vandaag staat een ritje in de Thunderbird met Lientje op het programma, en 's middags langs het park in Daumazan om de Zijpen te begroeten, maar die plannen zijn niet uitgevoerd. Want na 1x goed starten sloeg hij af en wilde niet meer starten. Zou het dan toch de bobine zijn?



Na overleg met nederland (Gerard) en metingen hebben we de bobine eruit gehaald om die te laten doormeten. Inmiddels is het 12 uur, en is iedere fransman aan het lunchen tot 14 uur. Dus besluiten wij ook te lunchen en daarna af te reizen naar Pamiers, naar het adresje dat we eerder van de aardige fransman hebben gekregen bij wie we op het erf hebben gestaan een paar dagen geleden. Het blijkt al snel dat geen enkele garage in staat is om een bobine door te meten, dus willen we een nieuwe aanschaffen. Die is alleen helaas morgenochtend vanaf 10 uur pas beschikbaar. We besluiten ook nog langs een paar garages in Pamiers te gaan, daar krijgen we een veelbelovend adresje van een auto-electricien in Foix die waarschijnlijk wel de bobine door kan meten. Maar in Foix aangekomen blijkt hij op vakantie t/m 6 september....bij terugkomst in Carla Bayle gaan Alwies en Edgar nog even langs bij de plaatselijke monteur. Daar krijgen ze een adresje in Pailhes, vlakbij en daar is wel een bobine op voorraad (top de la top: 90 euro)! Na inbouwen start de motor 1 x maar valt meteen weer uit en wil daarna niet meer lopen. Dus zoals een paar dagen geleden al een fransman zei: non, c'est pas le bobine...We mochten 'm terugbrengen als het niet werkte, en zijn na het eten nog langsgeweest om te zeggen dat we desespere zijn en het niet meer weten, en of de monteur alstublieft langs kan komen. Hij was zelf nog bij een klant, dus zijn echtgenote beloofde dat hij vanavond nog zou bellen of het de volgende dag kon. Hij belde inderdaad, en kon de volgende ochtend om 10 uur langskomen.