Dag 1 (22 aug): Bilthoven-Knutange 460 km (Remotel, logis de France).

Vlak voor de Uithof staan we al stil, bleek contact van de weerstand van de ontsteking. Eraf en erop en hij deed het weer. Droog, maar met kap gereden (wind en koud)



Dag 2 (23 aug) Knutange-Oetlingen 330 km (Wies en Joachim).

Regen, koud, met kap gereden. Benzinedop laten liggen bij het tanken, onderweg weer een nieuwe gekocht (universeel dop). Laatste stuk via snelweg (Freiburg-Weil am Rhein). Rond 15 uur gearriveerd. Gevolgd door Fransman die vertelde dat er in Weil een Amerikaanse autoshow was. Gezellig eten met Wies en Joachim.





Dag 3 (24 aug): Oetlingen-Wildhaus 185 km (fam. Kool).

Met open kap gereden, mooi weer maar fris. Mooie rit. Onderweg is wel de snelheidsmeter overleden ondanks een WD40 behandeling.



Bij Wildhaus kwamen we niet omhoog tot het huis (sloeg af). Na afkoelen ging het makkelijk. Gezellig eten met hele fam Kool.



Dag 4 (25 aug): Wildhaus-Silvretta (tot Maton)-Wildhaus 230 km.

JP heeft een mooie route met 2 passen erin uitgezocht in Oostenrijk. Hoogste punt 2063 m. Met open kap, redelijk mooi weer maar fris. We halen het tot ongeveer 1800 m, daarna slaat hij steeds af.



Meest waarschijnlijk gevolg van carburateur die niet helemaal goed meer is en hoogte en warme motor. We besluiten terug te gaan en de ronde niet af te maken (is ook geen must, anders ook veel te laat terug). Gezellig gegeten met JP en Evi bij Gade.

Dag 5 (24 aug): Wildhaus via Zurich naar Avry-Devant Pont 304 km (vlakbij Corbieres).

Met dichte kap, slecht weer.



Gezellig geluncht in Zurich met Nicoline, Sander en Martina. Vlakbij Corbieres liep de rem linksachter aan. 4 van de 5 moeren bleken ook los. Rem schoongemaakt (in parkeergarage van de COOP).



Aangesproken door entousiaste frans sprekende zwitser. Overnacht aan het meer van Gruyere in Hostellerie du Vignie (naast garage).



Dag 6 (27 aug): Avry-Devant Pont-Yenne 200 km.

'S ochtends wil een franssprekende zwitser graag zijn Audi A5 ruilen voor onze auto. Bij het wegrijden worden we uitgezwaaid door een van de mannen van de garage. De eerste vraag is steeds: uit welk jaar? Dus we hebben nu geoefend: mille neuf cent cenquante sept. Mooie rit met open kap, lekker warm weer.



Geluncht langs de weg, koffie uit percolator met geleende melk (de uit nederland geimporteerde melk was zuur).



50 km voor eindbestemming ging het rijden bij hoog toerental minder goed, hij stottert. Doorgereden tot Yenne, logis de France le Fer a Cheval. De eigenaar stond meteen zijn overdekte parkeerplaats aan ons af.



Alvast gevraagd naar garage in de buurt, morgen langs. We denken dat het de vacuumvervroeger is. Morgen weten we of we verder kunnen...

Dag 7 (28 aug): Yenne-le plateau du Roy (vlakbij Rieutort-de-Randon) 320 km.

Langs 3 garages geweest, geen fransman die hieraan zijn vingers wil branden. Maar gelukkig lijkt de motor weer als voorheen na een nacht afkoelen. Dus besluiten we door te rijden en op te letten de motor niet te heet te laten worden. Op ruim 1100 meter na de Tour du Pin heerlijk uitgebreid geluncht.



De auto had hier veel bekijks en kon afkoelen (fris windje op ruim 1100 m). Verder prachtige dag, kap open, veel zon en mooie route. Op het verliezen van een wieldop na (rechtsachter) geen grote problemen. Net toen de motor het te warm dreigde te krijgen zag Ed Hotel du Roy, op 333 km van Carla-Bayle, een mooie plek om te stoppen.



Dag 8 (29 aug): Rieutort-de-Randon-Carla Bayle 333 km.

Vertrek in de regen, dus kap dicht. Over de eerste 80 km 2 uur gedaan; hele kleine wegen en slecht weer. Onderweg zijn we aangehouden door de Gendarmerie, 5 blauwhemden vergaapten zich aan de auto, de sfeer was opperbest. Toen de zon doorbrak hebben we getankt, kap open en kort erna gestopt voor lunch en koelen. Al snel erna begon de motor toch te horten en te ploffen, vooral bij het naar boven rijden en gas geven. Hierdoor konden we niet echt opschieten. Het leek weer hetzelfde euvel als twee dagen ervoor maar dan erger. Om 15 uur een uur aan de kant gezet om te koelen (125 km voor eindbestemming). Er stopte een fransman die met ons meedacht over mogelijke oorzaken (hij had zelf een citroen uit 1925!): mogelijk water in de benzine? Lekkende koppakking? Of toch de vacuumvervroeger?



Uiteindelijk maar weer verder geprutteld, de motor viel in ieder geval niet uit. Om 18.30 u zijn we uiteindelijk toch in Carla Bayle aangekomen. Hier bleek al vergaderd te zijn over welke garage we zouden kunnen bezoeken; blijkt hier 1 km verderop een garage met een oldtimer liefhebber als eigenaar/monteur te zijn dus die staat op t programma.





De afgelegde (heen)reis: